Philine Coops begon haar pianostudie bij Corrie Bruinzeel en studeerde vervolgens bij Rudy de Heus en Frank van de Laar aan het ArtEZ Conservatorium in Zwolle, waar zij haar Bachelor en Master diploma behaalde.
Tijdens en na haar afstuderen volgde ze verschillende coachings op gebied van solorepertoire kamermuziek en liedkunst van o.a. Sepp Grotenhuis, Elisabeth van Malde, Rudolf Jansen, Carolyn Watkinson en Jard van Nes.
Philine zet zich in voor hedendaagse klassieke muziek door werk uit te voeren, en premières te spelen, van Nederlandse componisten als Simeon ten Holt (Canto Ostinato, Schaduw noch Prooi), Toon Hagen (Intermezzi, Going On I, II en III, Waiting) en Annette Kruisbrink (11 Ostinatonic Studies, 60+). Daarnaast is ze een veelgevraagd repetitor en concertbegeleider van solisten, muziekstudenten en koren. Philine was als projectleider verbonden aan Stichting Podiumkunst Muzinder, waarmee zij tussen 2013 en 2024 uiteenlopende projecten rond (hedendaagse) klassieke muziek realiseerde in regio Zwolle, zoals de Zwolse programmering van de de derde editie van de nationale Dag van de Componist 2024.
Als voorzitter van Stichting Concertvleugel Zwolle geeft zij sinds 2024 mede vorm aan een jaarlijks terugkerende serie van 8 pianolunchconcerten in Odeon.
Sinds 2024 verricht zij als centraal ondersteuner coördinerende werkzaamheden voor Stichting Dubbelgreep Muziekles, het docentencollectief waar zij vanaf 2002 als docent aan verbonden is.
Haar lespraktijk telt ruim 30 pianoleerlingen die in leeftijd en niveau verschillen. Met haar lespraktijk is zij aangesloten bij de EPTA.